Ibland är den enklaste lösningen för enkel.

Nu ska jag bjuda er på ett gott skratt.

Har haft sittgruppen bäddad i husvagnen och således inte kommit åt elpatronen tidigare.Idag efter gediget skottande fram till husvagnen, en sträcka på ca 20 meter och 30-40cm djup snö. Svettig och ”härlig” gick jag in och satte mig ned på ”sängen”. Funderade lite på elpatronen (och svor för mig själv om dyra utgifter igen) varför den inte fungerar.
Fick för mig att nu skulle jag gå till botten med detta. Sagt och gjort, bädda upp, bort med sitt dynor och upp med locket och på med elpatronen från kontrollpanelen.
Inte ett knäpp ifrån elpatronen. Suckandes djupt satte jag mig ned i alla fall och började läsa igenom instruktionsboken till ”världens” bästa vintervagn. Det är ju trevligt. Testade olika inställningar på panelen, men inte ett knäppljud ifrån elpatronen.
Svor lite mer för mig själv igen.

Körde ned armen under locken och till det som verkar till synes ett ormbo av slangar kors och tvärs. Klämmer och känner kylvattnet inuti förflytta sig så det är ju inte fruset. Kör ned huvudet i nästan ren förtvivlan under locket och då ser jag varför det omöjligt kan fungera. Så genant. Tur att ingen såg en vid det tillfället.
Stickkontakten sitter ju inte i uttaget. Samtidigt minns jag hur jag i höstas drog ur kontakten för att jag skulle låna uttaget.

Penibelt så det slår!

Så efter att jag satt i stickkontakten i uttaget och tryckt på blixtarna till elpatronen så knäpper det till.
Jag känner även en ytterst svag vibration i slangen närmast elhuset, antar att kylvätskan ska ut den vägen. Så nu återstår det bara att försöka sig på att värma upp husvagnen som håller en temperatur av -9c på insidan. Utomhus så är det -5c för tillfället. Så nog är det isolerat alltid.
Frågan är, finns det någon tabell på hur snabbt rör och vagnar värms upp utav 2kwh med tanke på en avkylningseffekt ifrån konvektorerna värmen går upp i lyften och rören kyls ned, och hur snabbt rör sig kylvätskan i slangarna. Låt säga antingen i m/s eller lit/min. Tror i alla fall att elpatronen kanske inte fungerar lika snabbt som den gjorde när den var ny, kanske igensatt eller elslingan är erjad eller liknande p.g.a. tidigare vanvård med utbyte av glykol eller liknande. Satte igång nu vagnen klockan 17 på full effekt och vred samtidigt upp tempinställningen på max. Ska gå ut klockan 20 för att se om innertemperaturen har stigit något. Egentligen kanske jag borde sopa av takventilen också, men jag börjar med detta i alla fall.

Har nu dagen efter fått upp temperaturen i vagnen till drygt 20c och ska skotta fram takventilerna för bättre luft cirkulation och få ut fukten. 

Ska sakta men säkert låta elpatronen gå på 2kwh läget men nästan på det minsta. Bara för att ha cirkulationspumpen igång och några grader varmare i vagnen än utanför.

Så kan det gå.

Verkar som temperaturen stiger med ca 3°c/tim.
Kan detta anses som normalt med tanke på utetemperatur, ca -4°c, och vagnen höll en temperatur på ca -12°?
(Kör på effektläge 2kwh)

Kl 17 -12°c
Kl 20 +8°
Kl 21 +10,5°
Kl 22 +13,8°
kl 23 +16,5°

Kommentera

Fyll i dina uppgifter nedan eller klicka på en ikon för att logga in:

WordPress.com Logo

Du kommenterar med ditt WordPress.com-konto. Logga ut /  Ändra )

Google-foto

Du kommenterar med ditt Google-konto. Logga ut /  Ändra )

Twitter-bild

Du kommenterar med ditt Twitter-konto. Logga ut /  Ändra )

Facebook-foto

Du kommenterar med ditt Facebook-konto. Logga ut /  Ändra )

Ansluter till %s

This site uses Akismet to reduce spam. Learn how your comment data is processed.