Lågprofil på husvagn, en säkerhetsfråga.

Var och hämtade däcken idag och kan konstatera att på mina kommande vagnar åker allt vad högprofil av snabbt som attan i fortsättningen. Det må vara RF eller C-däck, av ska de.

Skillnaden i uppträdande mellan 80-profil och 50-profil är som natt och dag.

Fick chansen att prova högprofil på husvagnen igen medans mina sommardäck var på omläggning mot nya.

Märkbart slingrigare med högprofil, trots stabiliseringsdrag. Kanske var det att däcken inte passade i vägspåren. men konstigt nog så var det inte alls slingrigt med lågprofil på senare.

Nu var vagnen i princip tom, och det kommer nog märkas än mer med lite last i vagnen och högre hastighet.

 

Kunde inte låta bli att köpa lite godis till vagnen. Den är ju värd lite mer bling. Ett set med blanka fina centrumkapslar i från ACE.

DSC00740

 

DSC00741

Snyggt va.

// Larzan

2 reaktioner på ”Lågprofil på husvagn, en säkerhetsfråga.

  1. Emil

    Hej! Inte igår precis som detta inlägg blev till, men stötte på den via en googling. Jag har tänkt mig nya fälgar på min vagn, aluminium. Såklart sugen på lågprofil, men undrar vad du har för dimensioner och vad du bytte ifrån?
    Jag har en polar 550 91 med 185/80-14, funderar på om man ska ha 15″ och gå ner i profil. Med vänlig hälsning, Emil

    Gilla

    1. larzan107

      Vill minnas att det var 155/80/13 original på Solifern.
      Bytte till 195/50/15 Hankook. Dock detta var på en boggivagn.
      Fälgarna var Bolt-on och passar både fyrbults-Golf och gamla BMW E30.
      Navet var det samma så det behövdes ingen plastring i mellan.
      /Larzan

      Gilla

Kommentera

Fyll i dina uppgifter nedan eller klicka på en ikon för att logga in:

WordPress.com-logga

Du kommenterar med ditt WordPress.com-konto. Logga ut /  Ändra )

Facebook-foto

Du kommenterar med ditt Facebook-konto. Logga ut /  Ändra )

Ansluter till %s

Denna webbplats använder Akismet för att minska skräppost. Lär dig om hur din kommentarsdata bearbetas.