Skulle jag köpa en ny svensktillverkad husvagn idag?

Har i dagsläget en 11 år ung eller gammal Kabe husvagn, som fungerar väldigt bra. Inte ett fel på den. Dock så saknar vi en sängplats till sonen.

Så tankarna har farit ibland på att köpa en ny husvagn. Men i fall inte en svensk vagn. De ser ju fina ut på ytan men börjar man syna produkten så över den helt klart övervärderad och prissatt alldeles för högt.

Det är usla och slarviga kabeldragningar, det är sladdar som lossnar från kabelskon om man drar i kabeln lite lätt, det är snett och vint i den fasta inredningen, undermåligt fastsatt beroende på slarv ifrån fabriken. Fabriken tar inget ansvar för sina produkter, utan överlåter detta till sina återförsäljare att bekosta av sina marginaler på vagnarna. Visserligen så har återförsäljarna ca 100″skr i marginal som ska täcka reparationskostnader och reklamation under garantitiden.

Om nu samma fel uppstår i en vagn för 300, 500 och 700″ så känns det helt klart mer surt i det sistnämnda beloppet, och dessutom när man möts av total tystnad och låter problemet växa och fortgå, istället för att lyssna på kunderna(plural) och lösa problemen bit för bit, när de ”billigare” tillverkarna svarar och hänvisar till åf med ett ärendenummer.

Det växer upp Kabe-klubbar där man gillar sin vagn, och där man sitter med skygglappar för ögonen och öronproppar intryckta ända in i trumhinnan. Skulle någon form av kritik skrivas så låser man trådarna så det inte får växa, och ibland tar man bort kritiken och säger att det ska vara faktabaserad. Vad är inte fakta om man råkat ut för något? Löjligt agerande.

Var med i en ”klubb” förut som var väldigt trevlig när jag gick med och hade ca 300 medlemmar. Idag har den klubben över 7000 medlemmar och jag är inte med den längre, då den har helt ändrat inriktning från glatt och trevligt, till misstroende och slå ned på varje form av kritik. Det finns dock en del medlemmar som är väldigt bra på att formulera sin kritik och man har svårt att gömma kritiken för andra medlemmar. Om man nu inte tar till ett klassiskt knep att spamma andra trådar så kritiken åker ned långt ned i flödet, och så att den glöms bort, och för att ett tag senare ”försvinna”.

Att som tillverkare stödja dessa klubbar, och bara få positiv feedback från sina kunder skapar ju en skev bild av marknaden både av vad kunder vill ha och hur deras produkter fungerar kvalitetsmässigt. Och stoppar man ned huvudet i sanden varje gång det blåser lite så lär det inte ske några förändringar. Allt är ju frid och fröjd, eller?

Så som svar, skulle jag köpa en ny Kabe idag så är svaret nej. Absolut inte, så länge man inte bemöter kunderna på ett helt annat sätt, så länge man fortsätter stoppa huvudet i sanden, så långe man fortsätter med sin kvalitetsbrist. För visst är det så att man kan förvänta sig att man prövar sina produkter först innan man släpper det på marknaden istället för att låta kunderna låta vara deras produktutvecklare. Så Nej.

Man kanske skulle starta socialt media-kanal där man låter den nakna sanningen komma fram.

#kabe #larzan #husvagn #kritik #socialamedier #blogg

Kommentera

Fyll i dina uppgifter nedan eller klicka på en ikon för att logga in:

WordPress.com Logo

Du kommenterar med ditt WordPress.com-konto. Logga ut /  Ändra )

Google-foto

Du kommenterar med ditt Google-konto. Logga ut /  Ändra )

Twitter-bild

Du kommenterar med ditt Twitter-konto. Logga ut /  Ändra )

Facebook-foto

Du kommenterar med ditt Facebook-konto. Logga ut /  Ändra )

Ansluter till %s

This site uses Akismet to reduce spam. Learn how your comment data is processed.