Resa 2008

Semestern 2007 Kan ni läsa om ibland de första inläggen i bloggen.

Tänkte fortsätta nu med år 2008.

Sommaren 2008 skulle vi till Finland och bland annat hälsa på min mormor i Lovisa strax öster om Helsingfors. Vi hade bestämt oss att åka vägen runt Bottenviken tillbaka hem.

Som “vanligt” lite småstrul med packning i sista stund innan man kom iväg hemifrån.

001 - Kopia

Takbox på bilen, in med fiskespön, låda, engångsgrillar och lite andra otympliga saker. På med vagnen på kroken och sent iväg. Första etappen blev inte så lång då vi skulle bara upp till Kapellskär och övernatta på Caravan club campingen. Vi gillar den campingen verkligen.

003  Barnen gillar också denna camping. Kanske på grund av lugnet och närheten till havet. Det är verkligen vackert här.007

Tidigt i säng och upp med tuppen nästa dag då vi ska åka över med ett mindre rederi som är helt klart underskattat om man som vi helt sonika struntar i Tax-free. Vi vill bara äta lite gott, fika och knoppa på denna färja.

Tyvärr bar det sig inte bättre att frugan blev sjuk, ganska ordentligt av något virus. Så hon sov bort mesta delen av överfarten.

010 Långt, långt där borta skymtar Sveriges kustband. Jag och ungarna funderade lite över hur tankbilen skulle klara av 180 graders böjen för att åka ned för rampen, men vi kom överens om att det var inte vår huvudvärk för stunden. Vi har semester.

021

Det var verkligen tomt på passagerare vid överfarten, knappt några alls. Bilden är tagen i restaurangen i fören.

Käket, eller buffén var kanongod och vi hade absolut inget att klaga på. Varmt, gott och mättande till en mycket billig peng.

026  Efter lite tv-tittande i hytten så skulle vi vila en stund var det tänkt, men stora killen tyckte nog att det var bättra att zappa mellan fotbollsmatchen, filmen och fartygsinformationen med hastighet och position bl.a.

Vi ankom till Naantali strax intill Åbo på eftermiddagen och vi diskuterade lite vart vi skulle övernatta någonstans, efter ett kort rådslag beslöts det att vi skulle köra ända till Lovisa p.g.a. det trista vädret.

Kartbild

Väl framme så visar sig solen, nåja e stund i alla fall.

075  Vi checkade in på Ekuddens camping. Läget är jättefint intill havet. Servicestugan skulle behöva sig en uppfräschning dock. 084

Vi stannade här i ett par dagar och åt gott ute på stadens restauranger

(för att vara en så liten stad, så har de ovanligt många restauranger)

100 - Kopia Här såg vi även något kul. Antagligen så läckte det in via taket, för ägarna var där och så fort de kom in till campingen så åkte presseningen på.

Vidare mot västkusten.

Något som barnen och vi gillar att roa oss med i bilen är “Peka ut molnformationer. Bilden till höger här tyckte i alla fall jag att den påminde om “Dino” i tv-serien Fred Flinta.

001

OBS. Strax efter att vi roat oss med detta så brakade det till och himlen öppnade sig.

Vilket ösregn vi hamnade i. Det var säkerligen flera centimeter vatten på vägen och ett tag så var det mer likt båtstyrning än bilkörning. Vattnet stod ut från sidorna.

008 Kika nog på bilden ovanför, ser du ansiktet? Läbbigt.

011Väl framme på västkusten på Yyteri camping Strax intill Pori. Alla elplatser var slut så vi fick ställa oss vart vi ville. Vi hittade en liten fyrkant med lite väl mjuk sandmark att stå på men det fick duga över natten.

Kartbild

020 Vi tog oss en promenad ned mot stranden. Jisses vilken promenad det blev. överallt sand, sand, sand.

Var är vi någonstans?

021 Det var väldigt skönt att känna den varma sanden under fötterna. Vi kunde verkligen njuta nu, dock en aning överklädda för ett strandbesök tyckte vi.

023

Insjön här ovanför på bild gick det tyvärr inte bada i p.g.a alger men den såg bra inbjudande ut för ett kvällsdopp.

024 - Kopia  Kommer inte stranden snart, vid det här laget så var vaderna väldigt ansträngda. Är det Bo Derek jag skådar i fjärran?

Äntligen! Stranden. Som vi har traskat. Sanddynerna i Yyteri är verkligen något utöver det extra. Helt enorma.

026 - Kopia 027

Stranden åt bägge håll ifrån fotoplatsen. Knappast någon rusning här, trots fullt på campingen.

Det var jättevarmt i vattnet men i luften blåste det rejält kallt ifrån väst.

Det var tur att vi var en aning överklädda ändå.

043

Efter lite strandplask var det dags att ge sig av mot vagnen och laga till lite käk och njuta av en öl eller två.

Vidare mot Kalajoki.

När vi dagen efter åkte vidare norrut var inte avsikten att hamna ända upp i Kalajoki.

Kartbild

Utan vi lyssnade på radion och det var konserter eller festivaler längs varje större stad eller ort. Men milen lunkade på och efter lite matinköp och rast så var vi redan här uppe i norr. Vad det hade förändrats sedan jag var här sist vilket var runt 1992 eller 93. Nu var det rena nöjesparken längs strand vägen, hotell m.m. inte alls längre det fina som jag minns från den resan.

Till råga på allt så var det jäkligt kallt i vattnet. 005  Men barn är barn och de ska testa allt, eller som en berömd filmreplik är. “Nu är ni ju här, bada då för helvete”.

Jag kände mig minst sagt besviken över platsen och campingen. Eller campingen kanske är att överdriva. En asfalterad väg med asfalterade rutor i skogen längs denna väg slinga.  Visserligen elplats men vatten och servicehus på väldigt långt avstånd. Det fanns en annan camping lite längre söderut, kanske hade den varit bättre, men det var lite svårt att svänga in på den campingen när man kom i 80km/h och plötsligt en liten skylt som visar camping till vänster. Dessutom på en högt trafikerad väg.

Nästa dag checkade vi ut och fortsatte kursen mot Sverige. Inte så långt borta.

Vi passerade forsar och fiskstånd längs vägen i rasande fart. Visst hade det varit gott med nyrökt öring eller liknande, men visste ju inte när vi skulle checka in på nästa camping.

Vägarna är spikraka och lättkörda med husvagn, och husbilister som husvagnsekipage hälsar artigt på varandra vid möten.

Vi hamnar till slut på Frevisörens camping mellan Kalix och Töre.

Kartbild

Verkligen vacker camping. Låter bilderna tala sitt eget språk.

026

010

013 - Kopia

016

021

Här stannade vi en dag extra bara för att njuta av värmen och solljuset. Man kunde gå ut mitt i natten och slänga på grillen och ingen höjde på ögonbrynen. Precis intill campingen finns det en brygga och kikade ned i vattnet och det formligen kokade av stora fiskar. Hade nog räckt med en håv eller liknande.

003

Frugan var och fotograferande lite tog lite vackra omgivningsbilder mitt i natten. Klockan var ca 23:30 när dessa foton togs.

010

Ännu en gång kunde vi njuta av semestern verkligen till fullo.

Vad som slog oss nu var att vi inte hade sett några mygg. Det var helt myggfritt hittills på resan. U-n-d-e-r-b-a-r-t.

Ska ni åka uppåt landet.

Stanna till här, koppla av en stund och testa fiskelyckan.

Vidare Söderut igen.

005

Stannade till vid F21 i Luleå och tog lite bilder på plan som stod parkerade intill vakten. Såg lite öde ut.

007

Barnen var väl måttligt roade av detta så vi beslöt att undvika Boden och åkte vidare söderut i stället.

Resans första riktiga syndning tog vi i Piteå vill jag minnas.

011

Mmm, delikat måltid. Njae knappast.

Bukfylla snarare.

014

Vi hamnade på en camping strax norr om Umeå intill E4.

Lufta camping & restaurang. Fy helsike vad mygg det var här. Det ta mig sjuttsingen inte att vara ute utan blev injagade i vagnen i stället. Vill minnas att jag och frugan räknade betten på anklarna efter snabb uppställning av vagnen. Vi hade ungefär 15 bett på varje fot och det kliade som attan. Vi har nog aldrig ställt i ordning vagnen så fort. Vi slog ihjäl några myggor i vagnen som en liten sport innan vi gick till sängs. Trots det vaknade man upp med bett både i pannan och allt annat som stuckit utanför täcket under natten.

No more visit here.

022

Ner mot Härnösand, eller egentligen innan det så tog landskapet en helt annan skepnad ifrån det lättkörda flacka landskapet vi hade innan. Nu var det plötsligt rejäla stigningar och bilen fick bekänna lite färg, eller soppamätaren började röra på sig lite mer i alla fall.

036

En stund lek och vila vid Höga kusten bron. Den var rejält mäktig att beundra. De som jobbade med den måste ha haft världens vackraste utsikt ifrån arbetsplatsen.

Vidare söderut igen.

049

Vi hamnade på Bergafjärdens camping.

Vadå tvätt? Det var dags för lite upptvättning och det slår aldrig fel. Häng upp tvätt och det öser ned snart ifrån himlen. Mycket riktigt. Ned med tvätten fort som attan och in i vagnens varma tillvaro.

Kartbild

Här kan vi snacka om långgrunt vatten. Det såg ut som folk gick på vattnet. Det var knappt så vattnet täckte fotknölarna trots 100 meter ut ifrån stranden. Barnen gillade verkligen detta och kan mycket väl tänka mig att föräldrar med mindre barn skulle tycka om stranden här. Ingen risk för drunkning precis.

002

Lång, långt därborta i fjärran ser man en del av stranden till campingen.

I förgrunden mest som vattenpölar trots anknytningen till havet.

006 - Kopia

En Kabe lyft till skyarna. Men jisses då. hur tänkte de här? Någon kuckelur på fredagskvällen kan det knappast vara frågan om i denna vagn. Faan om man törs gå in i vagnen ens.

Vidare Söderut.

Nu hamnar vi på Medskogsjöns camping efter ett litet tips. Fick en strandtomt med endast någon meter till vattenbrynet. Helt underbar camping. Ungarna trivdes som fisken i vattnet, kunde väl tro det så de var i vattnet mest hela tiden och badade, håvade in småfisk och ännu mer bad.

030 039

Stannade här några dagar och njöt av sommaren och vad den hade att erbjuda oss. Helt underbart.

049

Ja, mycket närmare än så går det inte att komma till stranden. Underbara platser med egen strandtomt.

Vi återkommer absolut hit igen. Kan inte bli mycket bättre än så här.

064

Efter några dagars vistelse här så begav vi oss hemåt den sista lilla biten.

Lite ledsna men ändå nöjda över sista campingplatsen.

Sista biten gick alldeles förträffligt att köra och vi kunde njuta av hemkomsten.

2 reaktioner på ”Resa 2008

1. Hej

Mycket trevlig läsning, har själv grunnat på att ta en tur runt bottenviken, Svenska sidan kan jag då jag kommer från Piteå, ursprungligen, men finska sidan skulle vara kul att titta närmare på och det blir inte sämre av din reseberättelse.

Tack Jimcar-9

Gilla

Lämna en kommentar

Denna webbplats använder Akismet för att minska skräppost. Lär dig om hur din kommentarsdata bearbetas.